• Breaking News

    Seperti Apa Katarak Itu

    Katarak ialah sejenis penyakit mata yang mana kanta mata berselaput dan rabun. Kanta mata menjadi keruh dan cahaya tidak dapat menembusinya. Keadaan ini menjejaskan penglihatan seseorang dan akan menjadi BUTA jika tidak dirawat.

    Simptom

    Penglihatan menjadi semakin kabur. Kesukaran membaca akibat penglihatan tidak jelas. Tidak tahan terhadap silauan cahaya. Selaput putih tumbuh pada anak mata. Kerap menukar cermin mata kerana penglihatan masih tidak jelas.

    Kesan

    Pesakit yang mengidap kencing manis (diabetes melitus). Pesakit yang mempunyai paras gula (glukosa) dalam darah yang tinggi iaitu melebihi 10.0 mmol. Pesakit diabetes pada usia yang muda juga mempunyai risiko yang tinggi. Golongan dewasa yang berumur 60 tahun ke atas. Katarak merupakan suatu proses akibat perlanjutan usia atau proses penuaan. Kanak-kanak dan bayi baru lahir dengan komplikasi (masalah). Ibu yang hamil dan mendapat jangkitan kuman contohnya Rubella boleh menyebabkan bayi yang dikandung mendapat Katarak. Pesakit mengambil ubat yang mengandungi bahan steroid. Steroid boleh menyebabkan gangguan metabolisme kanta dan seterusnya menyebabkan Katarak. Lain-lain : Kecederaan pada kanta mata, pendedahan kepada cahaya ultra unggu (violet) yang berlebihan.

    Pencegahan

    -

    Gambar

    katarak2.jpgkatarak3.jpgkatarak4.jpgkatarak5.jpgkatarak6.bmp
    katarak7.bmpkatarak8.bmpkatarak9.bmpkatarak10.bmp
    katarak11.jpgkatarak12.jpgkatarak13.jpgkatarak14.jpg

    Ust. Galih Gumelar, melalui pengobatannya baik dengan teknik pengeluaran racun dan kotoran di mata melalui gurah mata, tetes mata, akupuntur mata dan bekam mata. Alhamdulillah, dengan karunia Allah banyak penderita katarak berangsur-angsur pulih bahkan sembuh.Mari kita jaga mata kita dan biasakanlah hidup sehat.

    Tidak ada komentar:

    Posting Komentar

    Feng Shui

    Otomotif

    Promo